playlab2“Op weg naar groep 1”,  14 leerzame spelletjes ter voorbereiding op de kleuterschool.

Playlab is het nieuwe overkoepelende pre­-school merk van Jumbo. Gemaakt voor kinderen van 2 tot en met 6 jaar staat Playlab voor vertrouwd, toegankelijk en duurzaam speelgoed. Ze hebben bijvoorbeeld Electro met een wonderpen en Jumbolino in een nieuw jasje gestoken en een hele lijn “Ik leer lezen”, “Ik leer tellen” opgezet. Het gehele pakket ziet er aantrekkelijk uit en beslaat alle terreinen waar kinderen van deze leeftijd interesse in hebben: dieren,  sprookjes, piraten.

Onze peuter staat op het punt een kleuter te worden als deze testoproep voorbij komt. Ik grijp mijn kans, want ik ben eigenlijk benieuwd naar haar niveau. Zij is i.t.t. haar oudere zus 4 jaar onder moeders vleugels gebleven en heeft nooit een opvang of peuterspeelzaal van binnen gezien.

De spellendoos wordt met open armen ontvangen en we drukken vol plezier alle fiches, kaarten en puzzels uit het karton. Wat een weelde! De schoolmeid en dreumes willen ook meedoen, dus we beginnen met LOTTO! De 30 lottokaartjes geven op de achterzijde hun silhouet weer. Die slimme meiden van mij hebben dat gelijk in de gaten, dus pakken gericht de kaartjes van hun lottokaart van de pot. Dat moest even ondervangen worden door een blinde pot te maken. Het speelplezier is er niet minder om trouwens, kaartjes trekken uit de knikkerzak. LOTTO!playlab1

Alle kaarten, fiches en platen zijn van een degelijk karton, ik moest even slikken toen de dreumes de puzzelkaarten in handen kreeg, zij staat er namelijk om bekend het puzzelknopje om te vouwen, maar dat lukte haar niet gelijk. We gaan samen de alfabettrein leggen. Helemaal leuk voor deze peuter die nog nooit interesse in letters heet getoond. Ze wordt geholpen door de kleur om de letters heen en het dier dat bij de letter hoort. De A van Aap is geen verrassing, leuker wordt de F. van Flamingo. De hele eettafel
ligt vol, 3 kinderen doen actief mee en rommelen op hun eigen manier met deze puzzel. De oudste probeert woordjes te maken van de letters en de jongste doet de geluiden van de dieren na. Ze gaan gelijk schooltje spelen.

De volgende dag na het ontbijt maken we ons op voor “Het grote boerderijspel”. Vul je erf met de 5 dieren van je oplegkaart. Ik maak de voetstukken aan de pionnen vast, dat moet in een keer goed. We hebben geen dobbelsteen maar dobbelsteenfiches van 1­5. Die vijf losse fiches geven we steeds door, leuk bedacht, maar ik blijf fan van de dobbelsteen. Het speelveld is overzichtelijk, bestaat uit 4 boerenerven en je 5 dieren van je oplegkaart moeten je weide in. Er rijzen geen vragen over de spelregels, ook dat is een unicum. Het is ons helemaal helder. Regelmatig klinkt een koor van dierengeluiden wanneer een van ons op de muzieknoot komt, dan dienen we allemaal tegelijk de 5 geluiden van de oplegkaart hardop na te doen.

playlab3Naast bovengenoemde spellen bevat de spellendoos nog 5 cijferpuzzels, een alfabetbord en staan er in het spelregelboekje spelletjes beschreven om per rubriek: letters, kleuren, cijfers en dieren, alleen of samen te spelen.

Ik vind deze spellendoos een verrijking in onze spellenkast, de mogelijkheden zijn eindeloos en laten ook ruimte voor een eigen invulling door de kinderen. Het blijft ditmaal niet alleen bij soep maken van de puzzelstukjes.
—————————————————————-
‘Ik Leer op weg naar groep 1‘ bevat 14 leerzame spellen om kinderen voor te bereiden op groep 1. Kinderen leren spelenderwijs het alfabet met het spel ‘lettertrein’, kleuren herkennen met ‘kleurenlotto’, verbanden leggen met het grote boerderijspel en nog veel meer! Een doos vol educatief speelplezier!

Leeftijd: 3+
Consumentenadviesprijs: € 19,99

Bezoek www.jumbo.eu of de Facebook pagina van Jumbo voor meer informatie.