pluim1Met de middelste dochter die naar de basisschool gaat komt vanzelf het hoofdstuk poëziealbum of vriendenboekje om de hoek zeilen. Het is altijd even de vraag wanneer het eerste exemplaar plotseling in de schooltas zit. Ditmaal lopen wij de kans de trendsetter te zijn met dit mooie complimentenboek van Uitgeverij Abimo in samenwerking met Ketnet, naar een idee van Chris van Dam, Els Froyen en Evelien Dobbelaere. De illustraties zijn van Eric Bouwens. De cover is ontstaan uit een tekenwedstrijd uitgeschreven door Ketnet.

Geef mij een Pluim opent het vriendenboek met een afbeelding van een kip met geplukte veren. Per vriendje kan je een veer inkleuren. Met de vraag aan je vriendje waarom vind je MIJ bijzonder. Een hele andere insteek dan andere vriendenboekjes waar je je hobby’s invuld en eventueel je wens voor de toekomst. In dit boekje krijgen vriendjes de ruimte je een pluim te geven. Waarom is je vriend bijzonder? Wat kunnen we allebei goed? Waar hebben we elkaar leren kennen?

Dit boekje zou zelfs onder volwassenen kunnen circuleren en zit erg leuk in elkaar. Je vriend staat even stil over het contact dat hij met de eigenaar van het boekje heeft en zo verzamel je een schat aan pluim2complimenten, pluimen die je later rustig eens terug kunt lezen. Achterin vind je ook nog een verjaardagskalender. Na afloop van het invullen krijgt je vriend de keuze uit drie opdrachten waar hij in de opvolgende week mee aan de gang kan:

1. ik geef je een of meerdere complimentjes;
2. ik verras je door iets leuks voor je te doen;
3. ik help je zonder dat je erom vraagt.

Deze afsluiter met opdrachten, maakt dat de positiviteit van het boekje niet alleen op schrift blijft staan, maar ook zijn uitwerking vind in het dagelijkse leven, in de klas. Eigenlijk zouden we allemaal met deze drie opdrachten aan de gang moeten gaan.