ww1Vrijdagmiddag en de meisjes zijn vroeg uit school. “Wat gaan we doen?” “Nou, ik heb nog wel een spelletje om te testen, maar die is voor grotere kinderen.” Het maakt ze niet uit en we vegen de broodkruimels van tafel. We zetten de lettertrechter vlot in elkaar, alles past en het wijst zich vanzelf. Alleen een onderwerpenkaart moet in de draaitrommel kwamen we later achter.

Oma wil de spelleider zijn, omdat ze de oudste is en iedereen krijgt zes ballen van een kleur. De spelleider mag de hendel bedienen maar dat willen we eigenlijk omstebeurt doen, dus oma mag het gedraaide onderwerp en de beginletter hardop voorlezen. “Jongensnaam met een L!” “LEO!” “Neehee, je moet het antwoord voor je houden en je balletje in de trechter gooien als je het weet”. Ligt jouw balletje onderaan (als eerste) dan moet je binnen drie seconden je antwoord geven. Als het GOED is dan draait de spelleider je balletje de buis in, wanneer het FOUT is dan wordt je balletje in een bakje gedraaid. Degene die het eerst zijn zes balletjes in de buis krijgt, heeft gewonnen of degene met de meeste van veertien ballen totaal in het buisje. Bij een gelijkspel volgt een finaleronde. Bij het spelen met twee spelers geldt de variatie dat bij de FOUT antwoord de tegenspeler zijn bal in de buis mag draaien en wie dan uiteindelijk het eerst zijn zes ballen in de buis krijgt heeft gewonnen.

ww2Woordwijzer is geschikt voor twee tot vier personen vanaf 8 jaar. De adviesprijs is 29.99 euro. Het spel bevat, naast de woordwijzer (lettertrechter), vijf dubbelzijdig beschreven onderwerpkaarten, een onbeschreven onderwerpkaart, een speluitleg en vier maal zes balletjes. De woordwijzer zit degelijk in elkaar, de hendels en draaiknoppen werken naar behoren, alles past en is gemakkelijk te monteren. De onderwerpen varieren en zorgen door hun hoeveelheid voor jarenlang speelplezier.

Tenslotte nog wat tips: wanneer gevraagd wordt om ‘iets op het strand’ dat begint met een V, dan is het antwoord voetenbad en ‘Vlees’ met een M is malse biefstuk.

Woordwijzer is o.a. te koop bij bol.com.