black1Dirk Bracke is een geliefd schrijver onder de jeugd in Vlaanderen. Zijn ‘Black’ uit 2006 en het vervolg ‘Back’ uit 2008 zijn verfilmd en in een herdruk als speciale filmeditie uitgebracht. M.i. een prachtig cadeau voor onder de kerstboom. Tenminste als de lezer van rauwe boeken houdt en anders is daar nog de bejubelde film.

In ‘Black’ maken we kennis met de leden van verschillende jeugdbendes die in Brussel overleven. Mavela, een goede leerling, wordt door haar neef geïntroduceerd bij The Black Bronx. Haar leven is zienderogen spannender geworden sinds ze met hen optrekt. Parallel loopt het (schuingedrukte) verhaal van Marwan, lid van de rivaliserende bende 1080ers. In het politiebureau ontmoeten deze pubers elkaar. Ze hebben veel gemeen, maar zouden gezien hun achtergrond ver bij elkaar uit de buurt moeten blijven. De liefde kruipt waar het niet gaan kan en ze weten elkaar in het geniep te ontmoeten. Ze weten beiden dat ze bij ontdekking in vreselijke problemen terecht komen en dromen over een ontsnapping. Een leven ver weg van de verstikkende greep van de bendes, maar kunnen ze hun ‘familie’ wel loslaten? Dan alsof de duivel ermee speelt worden ze betrapt en zijn de gevolgen niet te overzien.

black2In ‘Back’ gaat het verhaal door bij die nacht waarin de relatie tussen Marwan en Marvela ontdekt is. Ze zijn beide zwaar gestraft door hun eigen bende maar kunnen niet anders dan met hen optrekken. Ze hebben simpelweg niemand anders meer die zich om hen bekommert. Los van elkaar pakken ze het leven op, dat steeds verder bergafwaarts gaat. De vergrijpen worden erger, er dreigt een bendeoorlog met The Black Panters en de politie zit hen op de hielen. Ze slagen er uiteindelijk in met elkaar in contact te treden en er ontvouwt zich een plan. Als dat maar goed gaat…

In deze filmeditie komen de auteur, acteurs en regisseurs aan het woord. Het verhaal wordt afgewisseld met foto’s van de filmset. Vooral het vooronderzoek van Dirk Bracke maakt indruk op mijzelf als ex­ jeugdhulpverlener. Hij heeft de  hoofdpersonages en gespecialiseerde agenten van de Jeugdbrigade gesproken. Dit gruwelijke verhaal berust grotendeels op waarheid. De inwijding, de groepsverkrachtingen, de delicten, het overleven lijken een ver-­van-­mijn-­bed show, maar speelden zich in die tijd (2006) al af in Brussel. Deze rauwe werkelijkheid maakt ongerust in de wetenschap dat het wapen­ en drugsgbruik in de loop der jaren alleen maar is toegenomen. De vervlechting van de puber met de bende en zijn leden wordt goed inzichtelijk gemaakt, bijna begrijpelijk. Tegelijk wordt ook duidelijk dat een losweking van een jeugdbende geen sinecure is.

‘Black + Back’ van Dirk Bracke, Davidsfonds Uitgeverij zijn o.a. hier te koop.

Boek 133 en 134/53 #boekperweek

/Lmcmr