keverEindelijk wordt er eens een jeugdboek behandeld bij “de Wereld draait door” en ik voel mezelf speciaal want ik heb het boek al in huis. Het boek krijgt meer aandacht online, maar ik lees nergens over de bijzondere print van kevers op de zijde in dezelfde kleur als de rug van het boek. M.G. Leonard blijkt actief op Twitter en ik kom er na het uitlezen van ‘Keverjongen’ al vlot achter dat er nog twee delen op stapel staan voor 2017. Op haar site staat een bonte verzameling kevernieuws en een interview. Vanaf nu zal ik altijd aan dit boek denken wanneer ik een kevertje zie. Een boek over kevers en niet alleen geschreven voor jongens. Een bijzonder debuut!

De moeder van Darkus is al vijf jaar voor de verdwijning van zijn vader overleden. Nu komt hij te wonen bij de broer van zijn vader Max, zijn oom, die nooit kinderen heeft gehad of zelfs maar thuis was. altijd op reis. Darkus besluit op zoek te gaan naar zijn vader, hij verkeert in de overtuiging dat hij nog leeft. Darkus krijgt hulp van bijzondere vrienden en dat zijn niet alleen mensen. Wat deed zijn vader vlak voor zijn verdwijning op zijn werk in het Londons Natuurhistorisch Museum? Wat was er zo geheim dat zijn oom zijn vader heeft doen beloven er nooit meer onderzoek naar te doen? Wat een rare buren wonen er naast oom Max en waar komen al die kevers vandaan? En wie is die nare vrouw met die gekke benen, het lijken wel poten? Een reeks van vragen die worden beantwoord in dit verhaal, het eerste deel van de ‘Keverjongen’, maar er blijft nog genoeg stof over om over te lezen.

Het boek is spannend maar niet eng. Het is intrigerend hoe Darkus hulp krijgt van kevers met namen waar niet iedereen van heeft gehoord. Hoe hij niet alleen te maken heeft met een verdwijning (van zijn vader) maar ook zelf ontvoerd wordt en weet te ontsnappen. Vooral het gedeelte in de achtertuin van de buren spreekt tot mijn verbeelding. Volgestouwd met antieke meubelen werken Darkus en zijn vrienden er een pad doorheen, zodat ze ongezien de keverberg bij de buren kunnen spotten en deze zeldzame dieren slim weten te bevrijden uit handen van deze onnozele, maar gevaarlijke buren en diens opkoper. Lang leve de revival of the KEVERS! Het kan niet missen of er komt meer aandacht voor deze diersoort en zijn nut voor het milieu.

‘Keverjongen’ van M.G. Leonard, vertaald door Esther Ottens voor Querido Uitgeverij 2016, is o.a. hier te koop. Bekijk via deze link ook het filmpje bij de drukkerij met M.G. Leonard.

Boek 25/2016