oxo3Spellen in blik, ik ben er dol op. Meestal zijn het kaartspellen, in dit geval een uit­ te­ vegen en op te­ vouwen bordspel. Een verslavend Boter, Kaas en Eieren 2.0 voor de tienjarigen. OXO is geschikt voor twee spelers en wie het eerst vijftien OXO’s weg heeft gestreept heeft gewonnen.

In het blik zitten twee dobbelstenen. Eén zeskantige dobbelsteen met O, X en J’s (Jokers) en een maar liefst tienkantige dobbelsteen met getallen van één tot acht en wederom twee jokers. Ook zie ik twee stiften met wisser, een drietalig spelregelvel, twee keer vier speelkaarten en een opgevouwen kartonnen speelbordje. Het bordspel is verdeeld in vier speelvelden, de één iets moeilijker dan de ander en een scoreveld per speler. Tevoren wordt bepaald op welk speelveld aangevangen wordt, de mogelijkheid van een toernooi over vier velden wordt aangestipt.

oxo1Een ieder krijgt vier speelkaarten die eenmaal gespeeld kunnen worden. Eén donkerblauwe (bijvoorbeeld Verplaats een niet doorgestreepte O of X op het spelbord) mag vóór het dobbelen gespeeld worden en/of één bruine actiekaarten na het dobbelen (bijvoorbeeld Gooi beide dobbelstenen nog een keer). Zo zou je in één beurt wel een aantal OXO’s weg kunnen strepen tot je de vijftien als eerste haalt. Ook mag je de OXO’s die je tegenspeler vergeet, zelf doorstrepen voorafgaand aan je beurt en die telt lekker mee in je aantallen.

Het is even wennen met die gekke dobbelstenen, wat uitzonderingen en het bijzonder ogende speelbord, maar het went snel. En wat wordt je er snel fanatiek van! Ideaal ook dat je kan variëren in moeilijkheidsgraad. Ik kan mezelf zo voorstellen dat dit spel op de middelbare school hoge ogen gooit in de pauzes of zelfs tijdens de les. Niet alleen door het uitdagende karakter, de prijs, maar ook gezien het formaat van het blik. Het bord is van stevig karton, de stift veegt goed uit en we spelen het nog een keer, en nog een keer …..

oxo2Het lijkt niet onmogelijk dit spel ook met drie/ vier spelers te spelen. Even samen de stiften delen en het scorevak halveren. De tweemaal vier kaarten zijn ook te splitsen. Ik ga even om een terugkoppeling vragen bij University Games. M.i. bestaat alleen het gevaar dat er dan vier hoofden tegen elkaar aanstoten tijdens het spelen. Kortom een echte aanrader voor de vlotte jeugd, hersenskraken voor onderweg en sluit je voor een community gevoel aan bij de facebookpagina van OXO.

OXO The Next Generation van University Games is o.a. hier te koop en neem voor meer pocket­ of reisspellen in blik eens een kijkje op de site van University Games.

Noot: University Games is zeer goed benaderbaar en geeft desgevraagd en op de website aan dat OXO geschikt is voor 2-­4 spelers. I.v.m. het aantal stiften is er voor gekozen op het blik en in de spelregels van twee spelers uit te gaan.

Een gedachte over “Nieuw reisspel van University Games­ OXO, The Next Generation (10+)

1. Hallo

Ik kwam op jouw pagina terecht nadat ik op zoek was naar een speluitleg voor het spel OXO next generation. Jouw uitleg maakte ons alleszins als enthousiast om te spelen. aangezien we onze versie van iemand doorkregen zat er in onze doos geen handleiding. Jammer genoeg brengt mijn zoektocht me niet veel verder.
    Ik vroeg me dus af of jij nog steeds in bezit was van het spel en mij eventueel de handleiding kon doormailen.

Hartelijk bedankt!
    Groetjes